Wedstrijdbezoek aan Barcelona

Terug

2 mei 2023

Afgelopen 2 mei kwam de langgekoesterde wens van de twaalf jarige Ayoub in vervulling: naar een wedstrijd gaan van FC Barcelona in Camp Nou. Barca speelt die avond tegen Osasuna, een belangrijke wedstrijd in de race om de titel.

Midden in de nacht stond de taxi voor de deur om Ayoub, zijn moeder en zijn zus naar Schiphol te brengen. Op Schiphol aangekomen was er een hartelijke ontmoeting met Ellen en Paulien van FC Robinstijn. Met zijn vijven en vol goede zin stapten we in het vliegtuig naar Barcelona. We kwamen al vroeg in Barcelona aan, waardoor we nog de hele dag hadden in deze geweldige stad.

Nadat we de spullen in het hotel hadden gezet en hadden genoten van het ontbijtbuffet, gingen we naar het centrum, waar we een eerste indruk kregen van deze wereldstad. Uiteraard werd ook de Barca-Fanshop al even bekeken, kleurige drankjes gekocht op de Ramblas en een Lionel Messi-figuur gekocht, die ondanks zijn vertrek bij Barcelona toch nog steeds het symbool van de Catalaanse voetbalclub is. Na een paar uurtjes te hebben rondgelopen en lekkere tapas te hebben gegeten in het zonnetje, gingen we terug naar het hotel om even bij te komen.

Een paar uurtjes voor de wedstrijd ging Ayoub, samen met Ellen en Paulien, op weg naar Camp Nou, voor een bezoek aan het museum. Hoe indrukwekkend is de wand met alle bekers die er tot nu toe gewonnen zijn! En tof om te zien hoe Nederland via spelers en trainers verweven id met de successen van deze club. Ayoub genoot met volle teugen. Volgende stop was de fanshop, voor een mooi Barca shirt. Helaas was de maat van Ayoub niet meer te koop, maar gelukkig wel bij een van de kraampjes buiten het stadion. Ondertussen was ook de moeder en zus van Ayoud aangekomen bij het stadion en gingen we de kaartjes ophalen. Als verrassing lag er nog een tasjes voor Ayoub klaar, met daarin nog een shirt uit een vorig seizoen. Wat een leuke geste vanuit FC Barcelona.

En toen was het tijd voor de wedstrijd, het hoogtepunt van onze reis: FC Barcelona-Osasuna. In het stadion hadden we een fantastisch uitzicht over het veld. Onder het genot van hele smerige hotdogs keken we naar de warming up, tot het eindelijk tijd was. Ayoub keek om zich heen en zei “Het lijkt wel een droom!”. En dat is nou ook precies de bedoeling van deze bijzondere wensdag. In de eerste helft kwam Barca er niet zo goed doorheen en gingen we met 0-0 de rust in. De tweede helft scoorde Barca na een mooie assist van Frenkie de Jong. Het stadion ontplofte, want het kampioenschap was weer een stapje dichterbij. En met een eindstand van 1-0 liepen we na de wedstrijd, met duizenden andere Barca-fans weer terug naar het hotel.

De volgende dag hadden we nog de tijd om Barcelona te ontdekken. We hadden een geweldige fietstour met Baja Bikes Barcelona, waarin we 3 uur lang de highlights van Barcelona voorbij zagen komen. Onderweg kwamen we ook nog straatverkopers tegen en onderhandelde Ayoub met de verkoper, totdat hij voor een mooi prijsje nog een Barca-shirt mee naar huis kon nemen. In de middag op een van de vele pleinen nog lekker geluncht, daarna in de jachthaven heerlijk in het zonnetje gezeten en toen was het als weer tijd om naar het vliegveld te gaan. Moe maar voldaan namen we op Schiphol weer afscheid van elkaar. Een hele mooie ervaring rijker en een avontuur voor Ayoub om nooit te vergeten!

Ayoub:
Het lijkt wel een droom!

Een speciaal woord van dank aan: